Mijn vrouw: “We hebben een nieuwe stofzuiger nodig!”
Ik: <stofzuigt de bovenverdieping en is genoodzaakt om het apparaat vierentachtig keer opnieuw in elkaar te zetten>
Ik: “We hebben een nieuwe stofzuiger nodig!”
Consumentenbond.nl: “Dit is de beste stofzuiger voor uw geld.”
Vergelijk.nl: “Die kan je voor 106 euro kopen bij de webshop van MediaMarkt of bij één van hun winkels. En bij geen enkele andere winkel trouwens.”
Ik: <claimt winkelaanbieding van één van de winkels>*
Winkel: “Sorry, uitverkocht**.”
Ik: <klikt door naar de webshop van MediaMarkt>
MediaMarkt webshop: “Ja hoor, dat artikel hebben wij. Voor 139,95.”
Ik: <belt MediaMarkt klantenservice>
MediaMarkt klantenservice: “Goedemorgen, met Pien!”
Ik: <Vergelijk.nl: 106? Webshop: 140?>
Pien: “Dat kan kloppen meneer. Onze prijzen wisselen zeer vaak, vanwege onze laagste-prijsgarantie. Het kan zijn dat Vergelijk.nl daardoor niet up-to-date is.”
Vergelijk.nl: “Laatste update: 43 seconden geleden.”
Ik: “Up-to-date of niet, u bent verplicht een artikel te verkopen voor de door uzelf geadverteerde prijs.”
Pien: “Gaat dit over die stofzuiger? Bij nader inzien moet iets heel anders zeggen, dat mijn eerdere bewering tegenspreekt. WIj zijn niet verantwoordelijk voor de gegevens die Vergelijk.nl publiceert.”
Vergelijk.nl: “Winkels betalen ons voor het voorrecht hun product- en prijsgegevens te mogen aanleveren.”
Pien: “Nee hoor, dat is heus niet waar, echt niet. Het is ons werkelijk een ráádsel waar Vergelijk.nl die gegevens vandaan haalt. Hoe is het mogelijk!”
Ik: “Vertel je me nu eigenlijk dat Vergelijk.nl een redactie heeft zitten die al die gegevens ijverig overtikt van jullie webshop?”
Pien: “Eh…”
Ik: “En nu we elkaar toch spreken… Kan je me uitleggen hoe een laagste-prijsgarantie ertoe kan leiden dat MediaMarkt een product 32% duurder maakt?”
Pien: “Eh… dat zit zo…” <stamelt> “… marktbewegingen…” <stamelt> “… concurrenten…” <stamelt> “… laagste prijs!”
Ik: “Is het eigenlijk niet gewoon zo dat MediaMarkt naar aanleiding van de positieve beoordeling van de Consumentenbond deze stofzuiger stevig in prijs heeft verhoogd om eens goed te verdienen aan het Beste Koop-label? Dat die stofzuiger prima voor 106 euro over de toonbank kon, en dat MediaMarkt nu schaamteloos 34 euro extra verdient op elk verkocht exemplaar? En dat jullie de feed naar Vergelijk.nl ongewijzigd hebben gelaten om klanten naar jullie site te lokken? Dus dat jullie laagste-prijsgarantie niets is dan volksverlakkerij?”
Pien: “Dat wilde ik net zeggen! Kan ik u nog ergens anders mee van dienst zijn?”
Ik: <koopt bij Bol.com de een-na-beste stofzuiger, voor 112 euro>
* Vergelijk.nl heeft de mogelijkheid om winkelaanbiedingen te claimen. Met een klik op de knop stuurt de site een streepjescode naar je Inbox, waarmee je in de winkel het artikel kan claimen tegen de aangeboden prijs.
** En als ik zeg uitverkocht, bedoel ik ook uitverkocht: letterlijk in elke MediaMarkt-winkel in Nederland was deze stofzuiger niet meer op voorraad.